„Skambantis miestas“: muzikinė Šv. Kristoforo kamerinio orkestro dovana žaliajai Europos sostinei
Vilnius jau ne pirmus metus skinasi kelią kaip vienas inovatyviausių, sparčiai augančių, dėmesį tvarumui ir harmoningam žmogaus gyvenimui skiriantis miestas. Sėkmingai biologinės įvairovės, klimato neutralumo ir prisitaikymo, tvaraus valdymo ir žaliosios transformacijos projektus įgyvendinantis ir konkurse dėl Europos žaliosios sostinės titulo su Gracu (Austrija) ir Gimarainsu (Portugalija) besivaržęs Vilnius 2025-uosius metus pasitiko laimėjęs šį garbingą apdovanojimą.
Nenuostabu, kad vis gražėjanti miesto aplinka gyventojus ir miesto svečius skatina ne tik burtis bei laisvalaikį leisti žaliosiose erdvėse, parkuose ir skveruose, bet ir skleistis įvairioms kūrybinėms idėjoms. Vilniaus miesto globėjo Šv. Kristoforo vardo kamerinis orkestras, vadovaujamas dirigento Modesto Barkausko, primindamas apie Vilniaus žaliąsias erdves ir jose skambančią muziką, pristato unikalų meninį projektą „Skambantis miestas“.
Tai keturių įvairiose žaliosiose Vilniaus erdvėse filmuotų muzikinių vaizdo klipų ciklas, kuriame klasikinės muzikos garsai susilieja su natūralia miesto aplinka – medžių ošimu, paukščių giesmėmis, tekančio vandens čiurlenimu. Projektas kviečia pažvelgti į Vilnių kaip į gyvą kultūrinį organizmą, kur gamta ir menas ne tik egzistuoja greta, bet ir vienas kitą papildo, stiprina, kuria naują miesto garsovaizdį, kur miesto kampeliai atsiskleidžia ne tik kaip rekreacinės erdvės, bet ir gyvi kultūriniai peizažai.
Siekdami skatinti tvarumo ir gamtos svarbos supratimą per kultūros prizmę, atskleisti Vilniaus žaliąsias erdves kaip kūrybos ir įkvėpimo šaltinį priartinant klasikinę akademinę muziką prie įvairaus amžiaus auditorijos orkestro menininkai klausytojams siūlo pasinerti į amerikiečių kompozitoriaus Eric Whitacre neoimpresionistinio skambesio kūrinį „Water Night“ (liet. K. „Vandens naktis“), griežiamo Vilnelės čiurlenimo fone, senosios muzikos dvasia alsuojančios tradicinės danų liaudies dainos „Polska from Dorotea“, skambančios atsiveriant miesto panoramai nuo Vilniaus gynybinės sienos bastėjos, šiuolaikinio gyvo miesto ritmu pulsuojančio „Misirlou“ iš 1994 m. režisieriaus Quentino Tarantino kino filmo „Pulp fiction“, vaizdo klipe radusio vietą Vilniaus geležinkelio stoties erdvėse, ar Bernardinų parke gamtos darną papildančio japonų kompozitoriaus Takashi Yoshimatsu „And birds are still“. Orkestro muzikantai tampa ne tik atlikėjais, bet ir aktyviais miesto gamtinės bei kultūrinės tapatybės kūrėjais. Tai – muzikos, vaizdo ir erdvės dialogas, kuriame garsai netikėtai įsilieja į kasdienes miesto aplinkas ir atskleidžia jų estetinį potencialą.
Projektas „Skambantis miestas“ yra skirtas ne tik muzikos mylėtojams – jis atviras kiekvienam vilniečiui ir miesto svečiui. Tai kvietimas įsiklausyti į aplinką, sustoti, pastebėti, pasimėgauti. Miestas tampa scena, o gamta – ne tik fonas, bet ir lygiavertė partnerė, taip kuriant emocinį ryšį tarp žmogaus, meno ir miesto – ryšį, kurio taip dažnai trūksta urbanizuotame pasaulyje. Tai ir – subtili edukacija, primenanti, jog viešosios erdvės gali būti gyvos ir įkvepiančios, o žmogus – įsiliejantis, kuriantis, papildantis, bet ne teršiantis ir griaunantis.
Simboliškai pažymint Vilniaus tapimą Europos žaliąja sostine 2025 ši kūrybinė Šv. Kristoforo kamerinio orkestro iniciatyva – tai ne tik aplinkosaugos pasiekimų pripažinimas, bet ir paskata puoselėti miesto žaliąją tapatybę per kultūrą ir meną. „Skambantis miestas“ tampa dovana miestui ir jo žmonėms – menu, kuris gydo, įkvepia, buria.
Kviečiame sekti Šv. Kristoforo kamerinio orkestro informaciją apie projektą orkestro facebook paskyroje ir žiūrėti, klausytis ir leistis į kelionę po skambantį Vilnių: